Koningsdag: inhaken of afhaken? 

Koningsdag: inhaken of afhaken? 

Van flauwe social mediaposts tot volledig uitgedachte reclamecampagnes: in aanloop naar Koningsdag gaan de marketingafdelingen van merken zich massaal te buiten. 3 tips van Ralph Thijsen, eigenaar van brandingbureau Toon.
 

1. Wees als Heineken

"Jaren terug begon Heineken al met een heel sterke positionering als gangmaker op ieder feestje. Heineken is er voor het ‘aftrapgevoel’: we beginnen met een biertje wanneer er iets te vieren valt. “Van origine positioneert Heineken zich als een merk dat openstaat voor feestelijke momenten. Na de lockdown draaide het om het ‘het mag weer’-gevoel: eindelijk weer iets te vieren. Daarom past het merk ontzettend goed bij een publiekelijk feest als Koningsdag. ‘Biertje?!’ is altijd blijven hangen. Dat is zo briljant bedacht: die kreet, de joviale man die ieder moment aanpakt om een feest te vieren… Dat past precies.”

 

2. Zorg voor relevantie (en kies anders voor 'afhaken')

“Wanneer je ervoor kiest om met flauwe woordgrappen te strooien, zoals een commercial jaren geleden waarin...

Van flauwe social mediaposts tot volledig uitgedachte reclamecampagnes: in aanloop naar Koningsdag gaan de marketingafdelingen van merken zich massaal te buiten. 3 tips van Ralph Thijsen, eigenaar van brandingbureau Toon.
 

1. Wees als Heineken

"Jaren terug begon Heineken al met een heel sterke positionering als gangmaker op ieder feestje. Heineken is er voor het ‘aftrapgevoel’: we beginnen met een biertje wanneer er iets te vieren valt. “Van origine positioneert Heineken zich als een merk dat openstaat voor feestelijke momenten. Na de lockdown draaide het om het ‘het mag weer’-gevoel: eindelijk weer iets te vieren. Daarom past het merk ontzettend goed bij een publiekelijk feest als Koningsdag. ‘Biertje?!’ is altijd blijven hangen. Dat is zo briljant bedacht: die kreet, de joviale man die ieder moment aanpakt om een feest te vieren… Dat past precies.”

 

2. Zorg voor relevantie (en kies anders voor 'afhaken')

“Wanneer je ervoor kiest om met flauwe woordgrappen te strooien, zoals een commercial jaren geleden waarin werd geroepen ‘ik Willem’. Dan ga je iets bedenken zonder dat het ook maar íets toevoegt aan je merk. 
 

Naar mijn mening moet je alleen inhaken wanneer iets relevant is en past bij je merk, niet omdat iedereen het doet.  Als je het hebt over merkidentiteit, ben ik enorm fan van ‘één-woord-positionering’. Bij Heineken staat het woord ‘feest’ in de spotlight. Past fantastisch bij een event als Koningsdag.”

 

3. Timing is everything

“Een ideale inhaker is een combinatie van het perfecte product op het perfecte moment. Als jouw klant jouw product op het betreffende moment goed kan gebruiken, zit je goed. Op Koningsdag is iedereen druk met Koningsspelen, met een vrijmarkt, biertjes drinken in de tuin met vrienden. Als je bijvoorbeeld een slimme speaker verkoopt en daar een slimme marketingstunt omheen bedenkt, zeg ik: doen! 
 

HEMA is met de oranjetompoezen het schoolvoorbeeld van een perfect product bij het perfecte moment. Het eten van die tompoezen is iets wat Nederlanders traditiegetrouw al doen. Het is niet voor niets dat Hema op zo’n dag het promoten van rookworsten maar achterwege laat.”

 

Dit artikel is een bewerking van een eerder gepubliceerd artikel.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!