De CO2-uitstoot verminderen voor bedrijven: een praktijkvoorbeeld van Pinkcube

De CO2-uitstoot verminderen voor bedrijven: een praktijkvoorbeeld van Pinkcube

Steeds meer bedrijven stellen ambitieuze klimaatdoelen, zo bleek ook uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam. Ze zijn zich ervan bewust dat het belangrijk is om de CO2-uitstoot te verminderen om zo de menselijke impact op onze planeet te verminderen. Zo wil Ahold de CO2-uitstoot in 2030 halveren. Maar hoe pak je dat nu het beste aan in de praktijk? Welke acties kun je als bedrijf nemen voor het verminderen van de CO2-uitstoot en welke acties hebben het meeste effect? 

Het Doetinchemse bedrijf Pinkcube, leverancier van bedrukte relatiegeschenken en promotieartikelen, heeft inmiddels al een aantal grote stappen gezet op het gebied van duurzaamheid. Ze zijn zich ervan bewust dat je bedrijf volledig verduurzamen een proces is en niet binnen een dag gaat. Ze zijn op een effectieve manier aan de slag gegaan met het verkleinen van hun CO2-voetafdruk. In dit artikel lees je hoe het bedrijf dit heeft aangepakt.

Wat is de CO2-voetafdruk?
Het verminderen van de CO2-uitstoot wordt ook wel het verkleinen van de CO2-voetafdruk genoemd. De CO2-voetafdruk ofwel koolstofvoetafdruk, vertaald ‘carbon footprint’, geeft inzicht in de impact van de acties op de natuur. Het wordt gemeten aan de hand van de hoeveelheid koolstofdioxide die in het milieu vrijkomt als gevolg van de economische activiteiten. Het gaat om de analyse van de belangrijkste gebieden van iedere economische activiteit: productie, transport en materialen. Het houdt rekening met ieder mogelijk aspect van het proces: van de verbruikte energie tot de omgang van grondstoffen. De CO2-voetafdruk wordt uitgedrukt in het aantal tonnen CO2 dat het bedrijf per jaar uitstoot. 

De CO2-uitstoot meten
De eerste en belangrijkste stap voor Pinkcube was om inzicht te krijgen in de CO2-uitstoot. Hiervoor hebben ze het bedrijf Coolset ingeschakeld. De analyse helpt bij het identificeren van de primaire bronnen van emissies, waardoor het mogelijk is om gerichte strategieën te ontwikkelen voor het minimaliseren van de milieu-impact. Hiervoor hebben ze een uitgebreid rapport ontvangen met daarin informatie over de huidige CO2-uitstoot en aanbevelingen voor het verminderen van de CO2-uitstoot, specifiek gericht op hun bedrijf.  

De stappen voor het verminderen van de CO2-uitstoot
Het verkrijgen van inzicht in de CO2-uitstoot is de eerste stap. Maar dan ben je er nog niet. Er vloeien acties uit voort die ondernomen kunnen worden voor het verkleinen van de voetafdruk. Het is belangrijk om dit stap voor stap te doen. Dit stappenplan ziet er bijvoorbeeld als volgt uit:

  1. CO2-voetafdruk beoordelen: het rapport met de voetafdruk en de aanbevelingen doornemen. 
  2. Doelen opstellen: op basis van de beoordeling SMART-doelen opstellen voor het verminderen van de CO2-uitstoot.
  3. Energie-efficiënte oplossingen implementeren: denk aan het gebruik van LED-verlichting, het optimaliseren van verwarmings- en koelsystemen en het investeren in energiezuinige apparatuur.
  4. Overgang naar hernieuwbare energiebronnen: kijk naar mogelijkheden voor het aanwenden van energie uit duurzame energiebronnen zoals zonnepanelen of een warmtepomp.
  5. Duurzaam vervoer aanmoedigen: moedig werknemers aan om voor naar het werk te fietsen, carpoolen of gebruik te maken van het openbaar vervoer. Investeer in opladers voor elektrische auto’s.
  6. Samenwerken met groene leveranciers: koop producten in die gemaakt zijn van gerecyclede of biologisch afbreekbare materialen om de impact op het milieu te verminderen. Kijk kritisch naar de duurzaamheid van de leveranciers waarmee je samenwerkt.
  7. Afval verminderen en recyclen: implementeer strategieën voor het verminderen van afval en stimuleer recycling zowel binnen het bedrijf als bij klanten. Minimaliseer materialen voor eenmalig gebruik en moedig herbruikbare of milieuvriendelijke alternatieven aan. Zie ook het voorbeeld van Marktplaats, dat klanten nudget met de potentiële CO2-besparing.
  8. Investeren in CO2-compensatieprojecten: dit is bedoeld om eventuele resterende emissies die niet kunnen worden geëlimineerd, te compenseren.
  9. Medewerkers betrekken: betrek de medewerkers bij de duurzaamheidsinitiatieven en informeer hen over het belang van het verminderen van emissies. Stimuleer milieubewust gedrag en milieuvriendelijke initiatieven op de werkplek.
  10. Voortdurend verbeteren: beoordeel en actualiseer de duurzaamheidsstrategie en -doelstellingen regelmatig. Omarm nieuwe technologieën en werkwijzen die de uitstoot kunnen verminderen.


Welke stappen heeft Pinkcube ondernomen?
Pinkcube is al jaren bezig met het nemen van duurzame stappen. Zo is het dak van het kantoorpand voorzien van zonnepanelen, kunnen de medewerkers gebruikmaken van een fietsplan en streven ze naar een papierloos kantoor. Aan de hand van de CO2-voetafdruk hebben ze een aantal concrete duurzaamheidsdoelstellingen opgesteld voor zowel de korte als de lange termijn. Denk aan het aanbieden van een duurzaam alternatief in elke productcategorie, het verminderen van de CO2-uitstoot per bestelling en het vergroten van het aandeel producten die gemaakt zijn van recyclebare of duurzame materialen. Het bedrijf kijkt ook naar CO2-compensatieprojecten. Zo compenseren ze de CO2-uitstoot veroorzaakt door het produceren van pennen door het recyclen van gebruikt plastic op kantoor.     

Pinkcube gebruikt de CO2-voetafdruk als leidraad om de juiste duurzame stappen te zetten en adviseert andere bedrijven om dit ook te doen. Want als je een probleem niet goed identificeert, kun je niet zoeken naar de juiste tools om dit aan te pakken. Het verminderen van de CO2-uitstoot is een langdurig proces dat toewijding, samenwerking en voortdurende verbetering vereist. Niet alleen binnen het bedrijf, maar ook met de leveranciers. Het bedrijf is in beweging en werkt doorlopend toe naar een duurzame toekomst. 
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!