Minister keert zich tegen cashloze samenleving

Minister keert zich tegen cashloze samenleving

De overheid grijpt mogelijk in als contant geld door het afnemende gebruik dreigt te verdwijnen. De maatschappelijke functie van contant geld kan niet altijd door een betaalpas worden overgenomen, schrijft minister Hoekstra van Financiën in een brief aan de Tweede Kamer.

De brief is een reactie op vragen van 50Plus, dat zich zorgen maakt om het toenemende aantal winkels dat alleen nog pinbetalingen accepteert. Omdat de terugloop van contant geld onomkeerbaar is, zegt Hoekstra bij te willen sturen wanneer de ‘goede werking’ van cash als betaalmiddel in het geding komt. ‘Zo voorkomen we dat ongemerkt een point of no return wordt gepasseerd’, schrijft hij. Vooral kwetsbare groepen zijn volgens hem afhankelijk van betalen met contant geld.

Hoekstra wijst erop dat de acceptatie van contant geld nu met 96 procent nog hoog is en dat de afname ervan vraaggedreven is. In 2016 werd 45 procent van alle transacties nog contant betaald, in de eerste helft van dit jaar 39 procent. Naast het beschermen van kwetsbare groepen, wijst Hoekstra erop dat het voor de stabiliteit van het betalingsverkeer belangrijk is dat cash niet verdwijnt. Zo moet er een alternatief zijn op het moment dat een elektronisch betaalsysteem niet werkt.

De minister schaart zich achter het advies van De Nederlandsche Bank, dat eerder dit jaar in een rapport al stelde dat een ‘cashless samenleving’ onwenselijk is. Innovaties, zoals ‘slimme kluizen’ die winkeliers bij kassa’s plaatsen, moeten volgens DNB bijdragen aan het behoud van de acceptatie.

Domino’s maakte begin dit jaar bekend af te willen van contante betalingen, vanwege het grote aantal overvallen. Verder heeft Loods 5 al zijn winkels cashloos gemaakt en kan ook in de nieuwe vestiging van Decathlon in The Wall alleen met pin betaald worden.
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!