Marqt blijft in de rode cijfers

Marqt blijft in de rode cijfers

Marqt heeft vorig jaar een nettoverlies van ruim 1,3 miljoen euro in de boeken geschreven. Dat is iets minder dan vorig jaar, toen de supermarktketen 1,4 miljoen in het rood stond.

Anders dan in 2016, liep vorig jaar ook de omzet een fractie terug tot 61,1 miljoen euro. De grootste oorzaak daarvan is de sluiting van een winkel in Rotterdam, afgelopen najaar. Kort daarna heeft Marqt een nieuwe vestiging in die stad geopend. Daarmee is het winkelbestand van vijftien filialen gelijkgebleven. In 2016 boekte Marqt nog zeven procent omzetgroei.

De ebitda van Marqt bedroeg vorig jaar 1,4 miljoen positief en ligt daarmee op hetzelfde niveau als in 2016. De eerste twee perioden van dit jaar hebben volgens de duurzame winkelketen duidelijke verbeteringen laten zien. Marqt verwacht die lijn door te kunnen trekken naar de rest van het jaar. Wel zullen de kosten een stuk hoger uitvallen, omdat de supermarktketen aanzienlijk investeert in Capex en overhead. Daarmee verwacht de retailer zijn operationeel resultaat te verbeteren en eventueel nieuwe winkels toe te voegen. Als gevolg hiervan komt de ebidta dit jaar naar verwachting uit op zo’n zeven ton.

Marqt stelde vorige maand Joost Leeflang aan als nieuwe directievoorzitter. Hij krijgt de taak de impact van de winkelketen te vergroten, onder meer door het openen van nieuwe winkels. Oprichter Quirijn Bolle liet vorig jaar weten op minimaal een verdubbeling van het aantal winkels te mikken.

Reacties 1


Mark Raven 27 jul, 12:33

ondanks het in principe nobele biologische/organische concept, blijft er toch een wrange bijsmaak achter het principe van deze retailer om door middel van verplichte pinbetaling totale controle en inzicht te krijgen in het bestedingspatroon van hun klanten. Deze privacy gevoelige instelling kost ze tevens nogal wat omzet...

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!