'Gebruiker VVV-kaart vindt weg naar webwinkels'

'Gebruiker VVV-kaart vindt weg naar webwinkels'

De vorig jaar ingevoerde VVV Cadeaukaart wordt inmiddels in 29 procent van de gevallen bij webwinkels besteed. Daarnaast blijft de kaart bij fysieke winkels ‘onverminderd populair’, meldt eigenaar VVV Nederland.

De omzet van de cadeaukaart is in het eerste kwartaal met zeventien procent toegenomen in vergelijking met een jaar eerder. In de eerste vijf maanden zijn er meer dan 2,5 miljoen cadeaukaarten verkocht, met een gemiddelde waarde van dertig euro. Consumenten gebruiken de kaart online vooral bij fonQ, Thuisbezorgd.nl, Zalando en Intertoys. In de winkelstraat wordt de cadeaukaart vooral bij de Bijenkorf, Gamma, Blokker, HEMA, Kruidvat, BCC en Ici Paris XL verzilverd.

De cadeaukaart vervangt sinds vijf maanden de vroegere papieren bon en is sindsdien ook online inwisselbaar. VVV Nederland heeft zijn positie als marktleider in de cadeaukaartenmarkt daarmee naar eigen zeggen versterkt. Na invoering van de nieuwe kaart, is het marktaandeel in twee maanden tijd opgelopen van elf naar achttien procent. “Hieruit blijkt dat consumenten het product zeer waarderen", aldus directeur Erwin de Zeeuw van VVV Cadeaukaart.

Begin dit jaar bleek nog dat veel winkels niet mee wilden doen aan de nieuwe cadeaukaart. Zo beperkt bol.com zich tot de eigen giftcard, terwijl veel kleinere retailers de VVV-kaart te duur vinden. De commissie voor winkeliers is verhoogd van zes naar tien procent, wat volgens VVV noodzakelijk is om de kosten te dekken. 

Reacties 4


Henk de Vente 9 mei, 12:14

Of de grote webwinkels betalen geen 10% provisie, of ze draaien verlies op elke klant die met VVV kaart betaald.

Dus of we lezen hier niet het hele verhaal, of dit soort van Persbericht is een voorbode van een prijsverlaging.

Bizar om te zien dat de provisie in 2016 van 4,5 naar 6 en nu naar 10% is gegaan.


Raymond Smits van Waesberghe 9 mei, 23:08

Uiteindelijk draait het om het ontzorgen van de klant. Platformen en cadeaukaarten zijn populair. Ondernemers zijn zeer wel in staat om te bepalen of deelname hen voldoende toegevoegde waarde oplevert.


Henk de Vente 11 mei, 10:59

Goed dat je even reageert Raymond, kunnen we gelijk even dit misverstand uit de wereld helpen. Je stelt dus dat iedereen de 10% afdracht betaald?


Jeannette Slingerland 4 dec, 18:13

IK WIL DEZE KOPEN!!!!!!!!!!

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!