Temu ontvangt klachten van Europese consumentenorganisaties

Temu ontvangt klachten van Europese consumentenorganisaties

De Chinese webwinkel houdt cruciale informatie achter, stellen de Nederlandse Consumentenbond en 16 zusterorganisaties.

Consumentenorganisaties vanuit heel Europa hebben een klacht ingediend bij hun nationale toezichthouders over Temu. De Nederlandse Consumentenbond en 16 zusterorganisaties vinden dat de Chinese webwinkel cruciale informatie achterhoudt.

Die informatie moet het bedrijf volgens de Europese wetgeving (DSA) verstrekken. Daarin staat onder andere dat een webwinkel duidelijk moet aangeven wie de verkopers op een platform zijn. Daarnaast moet een verkoper informatie over de veiligheid verstrekken. Ook de algoritmes achter de website moeten duidelijk zijn. In al deze onderwerpen schiet Temu volgens de consumentenorganisaties tekort.

Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond, signaleert nog een probleem: “Het platform staat bol van de manipulatieve technieken om consumenten meer geld te laten uitgeven op het platform. Consumenten moeten erop kunnen vertrouwen dat ze op een eerlijke manier winkelen en veilige producten kopen.”

Naast de Nederlandse Consumentenbond hebben in ieder geval de Franse en Italiaanse evenknie een klacht ingediend. Via de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en andere Europese waakhonden komt de klacht terecht bij de Ierse toezichthouder, omdat Temu daar zijn Europese hoofdkantoor heeft gevestigd. Zij zullen een besluit nemen over eventuele maatregelen.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!